Budowa i działanie napędów do bram garażowych
Napędy do bram garażowych to systemy automatyzujące otwieranie i zamykanie bram, zapewniające wygodę i bezpieczeństwo użytkowania. Składają się z silnika, układu sterującego oraz elementów mechanicznych przenoszących ruch. Takie rozwiązania stosuje się w bramach segmentowych, uchylnych, rolowanych czy skrzydłowych. Mechanizmy te umożliwiają szybkie sterowanie bramą za pomocą pilota, aplikacji lub przycisku ściennego. Napędy do bram w Łodzi są dostępne w ofercie firmy Add System. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Budowa napędów do bram garażowych
Napęd do bramy garażowej składa się z kilku głównych elementów, z których najważniejszym jest silnik. Może to być silnik elektryczny zasilany prądem stałym lub przemiennym, którego moc jest dostosowana do wagi oraz rodzaju bramy. Z silnikiem zintegrowana jest przekładnia, która przekształca ruch obrotowy na ruch liniowy, umożliwiający otwieranie i zamykanie bramy. Przekładnie mogą być śrubowe, pasowe lub łańcuchowe, a ich wybór zależy od typu bramy i jej ciężaru. Dodatkowo, napędy wyposażone są w prowadnice, wzdłuż których porusza się wózek łączący napęd z bramą. Elementy te odpowiadają za płynne i precyzyjne prowadzenie ruchu bramy podczas jej otwierania i zamykania. Oprócz tego, napędy posiadają moduł sterujący, który umożliwia obsługę za pomocą pilota zdalnego sterowania, klawiatury numerycznej lub przycisku ściennego. W zależności od modelu, napędy mogą być wyposażone w funkcje bezpieczeństwa, takie jak automatyczne zatrzymywanie w przypadku napotkania przeszkody oraz mechanizm awaryjnego odblokowania.
Działanie napędów do bram garażowych
Napęd do bramy garażowej działa na zasadzie przekształcania energii elektrycznej w energię mechaniczną, która jest odpowiedzialna za ruch bramy. Po uruchomieniu napędu, silnik przekazuje moment obrotowy do przekładni, która poprzez prowadnicę i wózek przesuwa bramę w kierunku otwarcia lub zamknięcia. Ruch ten jest kontrolowany przez moduł sterujący, który zapewnia precyzyjne zatrzymanie bramy w odpowiednim miejscu. Dzięki zastosowaniu różnych trybów pracy, takich jak częściowe otwarcie (tryb furtki) czy spowolnienie ruchu przed końcem cyklu, napęd działa płynnie i cicho. W przypadku bram segmentowych lub uchylnych, napęd unosi całą konstrukcję do góry, podczas gdy w bramach skrzydłowych mechanizm napędza zawiasy otwierające skrzydła na boki. Nowoczesne napędy są często wyposażone w czujniki bezpieczeństwa, które w przypadku wykrycia przeszkody automatycznie zatrzymują ruch bramy, chroniąc przed uszkodzeniami i zapewniając bezpieczeństwo użytkowników. W przypadku awarii lub zaniku zasilania, mechanizm awaryjnego odblokowania pozwala na ręczne otwarcie i zamknięcie bramy.